Svar: Mad og søvn 7 måneder

27. juli 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ditte

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :) Det er kun dejligt, at du skriver - det er helt okay, at have spørgsmål, selvom det er barn nummer fire - børn er bare forskellige og tingene ændrer sig lidt hele tiden :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil hos jer sige f.eks. kl 05/06, 14/14.30, 20 og et sted mellem kl 23-01... Jeg vil derfor anbefale, at du nu fjerner flasken før formiddagsluren. Han drikker kun ganske lidt her og kan sandsynligvis godt lære at falde i søvn uden flaske, og i stedet vil jeg foreslå, at du tilbyder ham et mellemmåltid bestående af lidt frugt.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 2 lure dagligt, men nogle børn har brug for 3 lure, og det er naturligvis også helt okay. Det afhænger af, hvor tidligt barnet står op og hvor lange lure barnet tager i løbet af dagen.

Jeres dreng sover ret sent dagen igennem og lyder til at have et godt sovehjerte. Han kan godt sove 1.5-2 timer om formiddagen og sover ca 1.5 time om eftermiddagen og han puttes ofte 14.30 og sover så til kl 16. Og jeg tænker, at han umiddelbart ville kunne holde sig vågen f.eks. mellem kl 16 og 19.30-20.. Altså, at han måske skal puttes lidt tidligere end du forsøger lige nu. Du skriver dog, at når du putter ham tidligere, så vågner han også tidligere om morgenen og hele rytme rykker sig - og sådan vil det naturligt være. Derfor skal du gøre op med dig selv, om I trives med den rytme, som han har lige nu, eller om du vil ændre noget. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer, så hvis det fungerer som det er, så lad det være, som det er...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur, uden at få flaske først. Mellemmåltidet med frugt og vand af kop erstatter flasken.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas, som passer til hans alder. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som han selv kan sidde med.

Tilbydes ...

Annonce

... en banan eller lignende før han skal sove - og får også en flaske, når han puttes til sin middagslur ca kl 14.30...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet nu mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris... Stadig moset mad, men maden får mere og mere bid. Tilbydes også gnavemad i hånden. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - men passer det bedre mellem 20-21 for ham, så er det helt okay. Det lyder fint og alderssvarende, det du fortæller :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-01: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid.

Det er godt at bibeholde flasken sen aften, da den hjælper til roligere nætter og når han bliver 8-9 måneder, kan flasken tidlig morgen trappes ud... Du kan godt prøve, om du kan få ham til at drikke en flaske før du selv går i seng. Hvis du kan holde dig vågen til kl 23, så kan du prøve at give ham flasken der. Det kan være en god løsning, fordi han så drikker sin mælk og sover videre, og du undgår at blive vækket kl 01, hvor du selv sover rigtig godt.

Det vil også være godt, at du ikke giver ham grød før middagsluren. Han får grøntsagsmos til frokost, og hvis han så også får grød før han puttes, så lyder det som om, at han ikke kan drikke nok mælk. Det er derfor jeg foreslår en banan og så en flaske, før han puttes der. Så får han lidt mættende i maven, men der er stadig plads til mælken. Det er godt, hvis han kan drikke mælk før middagsluren, fordi det også er med til at sikre hans væskebehov, så han ikke behøver søge dette ekstra om natten... Han er en fysisk stor dreng, så han har også behov for en del væske, og selvom han måske er god til at drikke af en kop, så er det vigtigt, at han stadig får sine flasker.

I skal ikke stoppe med flaske aften og tidlig morgen endnu, men morgenflasken forsvinder som sagt i 8-9 måneders alderen. Og når han bliver 10 måneder, vil det ofte være passende med to flasker i døgnet, og de kan ligge enten før middagslur og aften eller aften og sen aften, alt efter hvad jeres dreng virker til at ville trives bedst med der:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!